Lichaamsacceptatie

Misschien voel je je onzeker, omdat je niet zo slank of gespierd bent als je zou willen. Of doe je al langer je best en krijg je niet het figuur dat je voor ogen hebt, terwijl het een ander die hetzelfde doet wel lukt, frustrerend!

Realiseer je dan dat iedereen van nature een ander lichaamstype heeft, ook wel somatotype genoemd. Je lichaamstype bepaalt je lichaamsbouw, botstructuur, de aanleg voor het opbouwen van spiermassa en hoe makkelijk of moeilijk je gewicht verliest.

Wil je weten welk lichaamstype je hebt?

Er zijn drie lichaamstypes:
– Ectomorf (slanke bouw)
– Mesomorf (gespierde bouw)
– Endomorf (volle, ronde bouw)

Meestal heb je een combinatie van twee lichaamstypes.

Kenmerken per lichaamstype

Ectomorf

– Slanke, tengere lichaamsbouw
– Smalle schouders, polsen en handen
– Lange, dunne armen, benen en voeten
– Snelle stofwisseling
– Weinig vetmassa
– Bouwt lastiger spiermassa op
– Moeite om op gewicht te blijven

Mesomorf

– Atletische lichaamsbouw
– Brede schouders en smalle taille (V-vorm)
– Gemiddelde stofwisseling
– Weinig overtollige vetmassa
– Bouwt snel spiermassa op
– Blijven makkelijker op gewicht

Endomorf

– Gedrongen, stevige lichaamsbouw
– Brede heupen en korte nek
– Tragere stofwisseling
– Hogere vetmassa
– Bouwt snel spiermassa op
– Moeite met verliezen van gewicht en raakt extra kilo’s moeilijk kwijt

Herken je jezelf in één of meerdere van deze types? Snap je nu beter dat als je een vollere bouw hebt, je niet het figuur kunt krijgen van iemand met een slanke bouw? Dat hoeft ook niet. Leer je lichaam te accepteren zoals het is. Het belangrijkste is dat je je goed voelt. Dit staat los van hoe je er uit ziet en welk gewicht je hebt. Investeer in een gezond, fit en blij lijf, dan zie je er automatisch beter uit. En onthoud: Je hoeft niet perfect te zijn, je bent goed genoeg!