Overgang en menopauze

Wat is de overgang?

De overgang is een natuurlijk proces, dat leidt tot het einde van de vruchtbaarheid. De aanmaak van de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron neemt af, waardoor er een disbalans kan ontstaan tussen deze hormonen. Hierdoor kunnen allerlei lichaamsprocessen verstoord raken en dat kan overgangsklachten veroorzaken. Het verloop van de overgang is onvoorspelbaar en voor iedere vrouw anders. De ene vrouw gaat er geruisloos doorheen, de ander kan lichamelijke of psychische klachten ervaren.

Overgang en menopauze

De termen overgang en menopauze worden vaak door elkaar gebruikt, maar betekenen niet hetzelfde. De overgang is namelijk de periode rondom de menopauze en de menopauze is de laatste dag van de menstruatie. De menopauze duurt dus eigenlijk maar 1 dag!

Energiek door de overgang

Overgangsfases

De overgang verloopt in 3 fases: de pre-, peri- en postmenopauze.

Premenopauze

In het begin is je menstruatie normaal. Je kunt last krijgen van vaginale klachten (droogheid, roodheid, irritatie, jeuk) en mentale klachten (moeite met helder nadenken, concentreren en nieuwe informatie opnemen, sneller geïrriteerd of boos zijn en stemmingswisselingen).

Perimenopauze

In deze fase treedt er een daling van de hormoonproductie in de eierstokken op. De menstruatie wordt onregelmatig met soms hevige bloedingen. In deze fase heb je het meeste last van opvliegers en nachtzweten.

Postmenopauze

Als je een jaar niet ongesteld bent geweest, zit je in de postmenopauze. Je lichaam zoekt een nieuw evenwicht en de overgangsklachten worden minder. Door het wegvallen van de beschermde werking van het hormoon oestrogeen hebben je botten, borsten, hart- en bloedvaten in deze fase extra aandacht nodig.

Feitjes over de overgang

  • De gemiddelde leeftijd waarop de overgang begint is 45 jaar.
  • De gemiddelde leeftijd van de menopauze is 51 jaar.
  • De overgang duurt ongeveer 5-10 jaar.
  • 80% van de vrouwen ervaart overgangsklachten.
  • Het ziekteverzuim gerelateerd aan de overgang is 34%.

Overgangsklachten

Bij overgangsklachten wordt meestal alleen gedacht aan opvliegers en nachtzweten. Maar er zijn meer verschijnselen die erop kunnen wijzen dat je in de overgang zit. Dit zijn de meest gehoorde overgangsklachten:

  • Veranderd menstruatiepatroon
  • Opvliegers en nachtzweten
  • Gewichtstoename, meer buikvet
  • Droogheid slijmvliezen
  • Somberheid/ depressie
  • Stemmingswisselingen
  • Vergeetachtig
  • Slaapproblemen
overgangsklachten

Overgang & leefstijl

Met voeding en leefstijl kun je overgangsklachten voorkomen en verminderen.

  • Eet wat de natuur je geeft: gevarieerd, kleurrijk, onbewerkt en wat het seizoen je biedt.
  • Eet volop vezels, zoals volkorengranen, peulvruchten, (groene) groente en fruit.
  • Eet voldoende gezonde vetten (=onverzadigde vetten), zoals (vette) vis, noten, zaden en plantaardige olie.
  • Eet 1 x per week vette vis of omega 3- supplement als je geen vis eet.
  • Gebruik als je boven de 50 jaar bent 10 microgram vitamine D per dag en boven de 70 jaar 20 microgram per dag.
  • Drink volop water.
  • Beperk de inname van snelle koolhydraten (suikers).
  • Drink met mate koffie (maximaal 4 per dag) en alcohol (maximaal 1 per dag).
  • Voorkom veel stilzitten en beweeg elke dag minimaal 30 minuten, liefst buiten.
  • Zorg voor voldoende ontspanning en slaap (richtlijn 7-9 uur).
  • Voorkom langdurige stress.

Zo ga je energiek door de overgang

De sleutel tot goede overgangsjaren is POWER!

P Praat er over
O Omarm het
W Weet erover
E Eet en leef bewust
R Richting kiezen

Oftewel je bent niet de enige, want zo’n 1,6 miljoen vrouwen zitten momenteel in de overgang en het hoort erbij. Dus praat erover en omarm het. (H)erken de overgang door er meer over te weten. Zet voeding en leefstijl in om gezond te blijven. En bedenk dat op het moment dat je voor het laatst ongesteld bent geweest je als het mee zit nog zo’n 40 jaar tegoed hebt om te genieten van alles wat het leven mooi maakt!

Twijfel je of je in de overgang bent?

Download hier de checklist overgang waarmee je meer inzicht krijgt.

Tot slot

Ren niet voorbij aan je overgangsklachten en de veranderingen in je lijf. Ga ermee aan de slag door je gezondheid en welzijn zelf in de hand te nemen met voeding & leefstijl. Zoek je daarbij een steuntje in je rug? Ik doe niets liever dan jou vooruit helpen. Neem contact op via info@voedingenfit.nl of 06 39 37 43 88.