Wat is gezond gewicht?

Een gezond gewicht is een gewicht dat valt binnen de richtlijnen voor de BMI.
Daarnaast is ook je lichaamsbouw, om precies te zijn je middelomtrek, van belang. Bodybuilders hebben veel spieren en kunnen een hoog BMI hebben, terwijl hun middelomtrek goed is.

Hoe weet je of je gezond gewicht hebt?

Door het berekenen van je BMI en het meten van je middelomtrek kun je bepalen of je gezond gewicht hebt.

Wat is BMI?

BMI staat voor Body Mass Index en geeft de verhouding  van je gewicht tot je lichaamslengte aan. De waarde geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht.

Bij de berekening van de BMI wordt geen rekening gehouden met de verhouding van spier-, bot- en vetweefsel.

De BMI wordt gebruikt vanaf de leeftijd van 2 tot en met 70 jaar.

BMI berekenen

De formule voor het berekenen van je BMI is het gewicht van je lichaam (in kilogram) gedeeld door het kwadraat van je lengte (in meters):

Je kunt de berekening ook doen op de website van het Voedingscentrum.

Richtlijnen BMI

CategorieBMI
Ondergewicht< 18,5
Gezond gewicht18,5 tot 25
Overgewicht25 tot 30
Obesitas> 30

Middelomtrek meten

Neem een meetlint en meet de middelomtrek tussen de onderkant van de onderste rib en de bovenkant van het bekken. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

CategorieManVrouw
Ondergewicht< 79 cm< 68 cm
Gezond gewicht< 94 cm< 80 cm
Overgewicht94-102 cm80-88 cm
Obesitas> 102 cm> 88 cm

Waarom is gezond gewicht belangrijk?

Een gezond gewicht is belangrijk, omdat mensen met overgewicht en obesitas meer kans hebben op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2.
Ook ondergewicht kan ook gezondheidsklachten veroorzaken, zoals hartkloppingen, verminderde weerstand, lusteloosheid en vermoeidheid.

Hoe kom  en blijf je op gezond gewicht?

Als je op gezond gewicht wilt komen en blijven, is het belangrijk dat je je slechte gewoontes en leefstijl aanpast. De eerste stap is om je huidige eet- en leefgewoontes in kaart te brengen en na te gaan wat je wilt veranderen. Daarbij is het belangrijk om niet alle gewoontes tegelijk aan te passen, maar stap voor stap. Drink je 5 glazen frisdrank op een dag? Vervang dan bijvoorbeeld 2 glazen door water. Op die manier val je af en zet je met kleine aanpassingen stappen naar een blijvende leefstijlverandering.

Ik begeleid je graag naar een gezondere leefstijl en een blijvend gezonder gewicht.
Dus maak vandaag nog een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek door contact op te nemen via
06 39 37 43 88 of info@voedingenfit.nl.